duminică, 1 iulie 2012

de ce nu este bun scrisul cu diacritice

Scriam până acum fără nicio problemă, fără diacritice, dar veni lumea prin jurul meu şi spuse: "Bai Ares, tot scrii prost de parcă eşti analfabetul nr. 1 al ţării, măcar scrie şi tu cu diacritice ca să se înţeleagă cât de cât". Am dat ascultare şi am început să scriu deşi simţeam eu în adâncul sufletului meu că ceva nu este bine. Această transformare a fost accelerată şi de faptul că din ce în ce mai multă lume pare să scrie texte cu diacritice. Ăsta a fost primul text de introducere. Să vi-l scriu pe al doilea şi la final să le unesc. În viaţa asta a mea, am aşteptat ca inteligenţa să se manifeste printr-un proces intens de gândire, un proces greu şi îndelungat, dar la capătul căruia să fie nişte rezultate remarcabile. În schimb la mine soarta, vrând parcă să râdă de aşteptările mele, se distrează punându-mă să fac anumite lucruri fără niciun proces de gândire şi care se dovedesc a fi bune şi conforme în domeniul în care activez. Adică eu nu conştientizez că "domne, fac aşa pentru că aşa e bine", ci pur şi simplu fac şi ceea ce fac e bine. De cele mai multe ori când mă iau după alţii care îmi zic ei că nu e bine cum fac eu şi că e bine cum zic ei, mi se dovedeşte că de fapt e prost cum zic acei ceilalţi şi că eu făceam bine, mai ales din punctele de vedere care mă interesau pe mine. Acum vine textul de unire: Am început să lucrez la un site, la Un site de mobila la comanda din Constanta. Printre altele la acest site mă ocup şi de partea de SEO (optimizare pentru motoarele de căutare). Am scris site-ul frumos, cu diacritice, aşa cum mi-au spus "experimentaţii scrisului pe internet şi ai limbii române", am stabilit cuvintele cheie pentru site scoase din textul site-ului şi am făcut tot ce e necesar să urc site-ul pe google pentru acele cuvinte cheie. Am pus cuvintele cheie intr-un instrument de monitorizare şi mă uitam să văd progresul site-ului pe google şi totul părea mulţumitor. Mă sună clientul să mă întrebe dacă am început promovarea pentru că el nu îşi găseşte site-ul pe google... Am rămas blocat, scula mea de monitorizare spunea că suntem pe primele locuri, cum naiba nu găsea clientul site-ul. Am ales un cuvânt cheie la întâmplare, cum ar fi mobila la comanda constanta şi surpriză nu eram pe nicio pagină. Stăteam şi mă uitam prostit, la altele apăream bine, la acesta nu, iar pentru mobilier la comanda constanta iarăşi nu apăream de loc. Şi de odată mi-a picat fişa! Am început să scriu cuvintele cheie pe google cu diacritice şi, surpriză, site-ul apărea pe locurile indicate de scula de monitorizare. Deci daca scriu mobilier la comandă Constanţa site-ul apare în rezultatele căutărilor. Explicaţia este una simplă, până chiar şi cei care spun că să scrii cu diacritice, caută pe google fără diacritice, deci toata lumea caută mobilier la comanda constanta, nici de cum mobilier la comandă Constanţa. Problema este că în limba română cele două entităţi, constituie entităţi valide distincte, deci google le tratează ca atare şi nu face o potrivire a uneia peste cealaltă. Google face o potrivire parţială a unor fraze fără diacritice, peste unele cu diacritice numai atunci când fraza fără diacritice constituie o entitate nevalidă în limba de căutare, aşa cum este, de exemplu, mobilier gradinita constanta. În concluzie trebuie să iau nişte măsuri astfel încât să pot scrie pe site cu diacritice, frumos, aşa cum o vor naţionaliştii gramaticii, dar site-ul să fie găsit totuşi de google când lumea, inclusiv acei nationalişti ai gramaticii, caută pe google fără diacritice. Cei care aveţi sfaturi, lăsaţi-le la comentarii.

Un comentariu:

silavaracald spunea...

Pai, nu poti punme si cuvintele cu diacrtice, si alea fara?
Zic si asa, ca un necunoscator...